Tips: hoe je het gebruik van hashtags op Instagram kunt verbeteren
Instagram is tegenwoordig niet meer weg te denken en je kunt het bijna noodzakelijk noemen om jou als persoon of business er op te promoten. Inmiddels maken meer dan 4 miljoen mensen gebruik van Instagram en is het een populair medium geworden voor online marketing. Door gebruik maken van hashtags bij je Instagram-post kun je meer bereik, interactie en uiteindelijk ook meer volgers genereren. Maar hoe zet je Instagram hashtags het beste in? We geven je hiervoor een aantal tips!
Waarom hashtags?
Het gebruik maken van de juiste hashtags kun je vergelijken met het gebruik maken van de juiste SEO zoekwoorden. Wanneer mensen opzoek zijn naar iets specifieks op Instagram zullen zij dit opzoeken bij de zoek balk onder het kopje ‘hashtags’ . Als iemand opzoek is naar bijvoorbeeld vegetarische recepten zal deze persoon zoeken onder bijvoorbeeld, #veganrecept. Wanneer jij deze hashtag onder je Instagram-post hebt gezet zal deze ook automatisch te zien zijn bij de zoekopdracht naar #veganrecept. Op deze manier bereik je volgers en je laat hiermee ook gelijk zien wat jij te bieden hebt.
Wat zijn goede hashtags?
Je hebt een mooie visual en een aansprekende tekst voor je nieuwe Instagram- post, maar nu nog de juiste hashtags kiezen. Bij het gebruik maken van
hashtags kun je alle kanten op gaan en kiezen welke jij het meest relevant vindt. De fout die mensen hierbij maken is dat zij al snel hashtags kiezen
waarvan ze denken dat veel mensen er op zoeken, maar die totaal niet relevant zijn voor het bericht wat je erbij plaatst. Kijk dus goed naar wat jou Instagram-post inhoudt en welke hashtags hierbij het meest passen. Let hierbij op dat je ook gebruik maakt van hashtags in het engels, zo is je bereik groter.
Hashtags in je Instagram bio
Het is niet alleen belangrijk om onder je Instagram-posts gebruik te maken van hashtags, maar ook in je Instagram bio. Hierin geef je namelijk een korte
beschrijving van wat jouw bedrijf inhoudt. Door een aantal relevante hashtags hieraan toe te voegen maakt het je Instagram bio nog functioneler en zullen
mensen je Instagrampagina nog sneller vinden. Naast relevante hashtags kun je ook een hashtag creëren voor je merk/bedrijf. Deze kun je dan in je Instagram bio gebruiken en onder je Instagram-posts.
De statistieken van je gebruikte hashtags
Als je gebruik maakt van een business-account op Instagram, wat zeker is aan te raden, kun je precies zien welke hashtags het meest effect hebben gehad.
Dankzij de Instagram statistieken op je business-account kun je makkelijk analyseren welke hashtags goed effect hebben gehad op jouw content en pagina. Deze statistieken kun je vinden onder de desbetreffende Instagram- post onder het kopje ‘bekijk statistieken’. Op deze manier weet je welke
hashtags je kunt blijven gebruiken en welke je eventueel zou weg laten of vervangen voor andere.
Bij het gebruik maken van hashtags onder je Instagram-posts is het een kwestie van uitproberen. Kijk naar wat relevant is voor je pagina en content en kom er via de statistieken achter welke hashtags het meest effect hebben gehad. Heb je een aantal hashtags die je onder elke post kunt gebruiken en die goed effect hebben gehad? Blijf deze dan gebruiken! Hashtags maken al een verschil in het bereiken van (potentiële) volgers, interactie en dus meer bereik.