Tips voor een succesvolle online campagne
Wanneer we kijken op social media zijn de online advertenties niet te missen. Het zijn vaak advertenties van bedrijven, merken en restaurants die binnen onze interesses vallen of die zich in onze omgeving bevinden. Soms zijn online advertenties die jij voorbij ziet komen zo relevant, omdat je bijvoorbeeld laatst nog over dat product hebt gesproken, dat je denkt: Hoe kan dit!? Om een succesvolle campagne op te zetten en met de juiste targeting geef ik je een aantal tips hoe jij dit het beste kunt doen.
Richt je op de juiste doelgroep
Bij het plaatsen van een online campagne is het belangrijk dat je weet voor welke doelgroep deze geschikt is en of jij hiermee hun behoeften vervult. Ga onderzoek doen naar de behoefte en interesses van je doelgroep, zodat je weet wat hen aanspreekt en je hierop kunt inspelen met je online campagne!
Heb je nog geen cookies op je website? Voeg deze toe zodat je precies kunt zien wie jouw website bezoekt en waar ze naartoe navigeren. Je kunt op die manier zien welke producten veel bekeken worden en deze bijvoorbeeld laten terugkomen in een advertentie. Houdt bij het plaatsen van cookies op je website wel rekening met de privacy wetgeving.
Benadruk je USP’s
Je USP’s, ook wel Unique Selling Points genoemd, zijn de unieke kenmerken die jij in je online campagne kunt benadrukken. Hiermee laat je aan je doelgroep zien waarom ze voor JOU moeten kiezen en niet voor je concurrent. Heb je meerdere USP’s? Kies dan degene uit die het meest relevant is voor je online campagne!
Het plaatsen van je advertentie
Wanneer je onderzoek doet naar je doelgroep is het ook goed om te kijken naar waar zij het meest online actief zijn. Is je doelgroep vooral op Instagram actief? Dan is het logischer als jij je advertentie plaatst op Instagram in plaats van Facebook of LinkedIn. Bij het plaatsen van een advertentie kun je niet alleen je doelgroep specifiek instellen, maar ook bepaalde doelgroepen/interesses uitsluiten. Door onderzoek te doen naar het juiste online platform voorkom je dat je advertentie geplaatst wordt op plekken waar je niet mee geassocieerd wil worden.
Het format van je advertentie
Kies je voor een advertentie op een website? Bepaal dan welk format het meest effectief zal zijn. Dit kan een pop-up banner zijn die erg opvallend zijn, maar tegelijkertijd ook vaak de grootste irritatiefactor van een websitebezoeker. Ik adviseer dus om te kiezen voor een wat kleiner format met een opvallend lettertype of kleur.
Ga je liever voor een Facebook- of Instagram advertentie? Let dan bij het toevoegen van een afbeelding goed op het juiste formaat. Wanneer je een afbeelding kiest die niet het juiste formaat heeft kan het voorkomen dat de afbeelding niet mooi of zelfs onduidelijk uitkomt. In ons blog over alle social media afmetingen vind je precies welke formaten je nodig hebt!
Test je campagne
Voordat je je campagne online zet is het belangrijk om eerst te testen of alles goed werkt en of alle informatie overeenkomt. Test je campagne ook bij collega’s en/of vrienden. Vaak komt een campagne die jij zelf in elkaar hebt gezet anders over bij jezelf dan bij andere. Vraag feedback en pas het nodige aan voor een beter resultaat.
Check je website
Wanneer je een online campagne plaatst zal dat de interesse opwekken om naar je website te gaan. Hoe goed je advertentie ook kan zijn, wanneer je website niet professioneel en voldoende is zullen hierdoor alsnog veel potentiële klanten afhaken. Het is dus belangrijk dat zowel je advertentie als je landingspagina (en de rest van je website) er perfect uitziet! Zou je graag hulp willen bij het opzetten van een goede online campagne of het bouwen van een professionele, representatieve website? Neem dan contact met ons op en dan gaan we samen aan de slag om uiteindelijk jouw gewenste resultaat te behalen!