Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is waar het tegenwoordig allemaal omdraait en je dagelijks online voorbij ziet komen op verschillende social media kanalen. Dit zie je terug bij verschillende soorten bedrijven zowel B2C als B2B, maar ook personen zoals influencers. Het wordt gebruikt in verschillende vormen, denk hierbij aan tekst, beeld en audio. Wat houdt contentmarketing precies in en hoe pas je dit het beste toe voor je bedrijf?

De toegevoegde waarde van contentmarketing

Contentmarketing is een onderdeel van marketing wat gebaseerd is op het delen van waardevolle en relevante content. Met als doel om een specifieke doelgroep aan te trekken. Het ultieme resultaat van goede contentmarketing is natuurlijk dat potentiële klanten en/of volgers uiteindelijk aankopen bij je bedrijf zullen doen en je deze als klanten behoudt. Contentmarketing wordt vooral gebruikt op verschillende kanalen zoals Instagram, Facebook, YouTube en offline kanalen.

Wanneer je doelgroep online actief is op social media zullen zij heel gericht kijken naar wat zij wel of niet interessant vinden. Op kanalen als Instagram en Facebook zijn er tal aan profielen en hashtags die gevolgd kunnen worden met allerlei verschillende soorten interesses en gerelateerde content. We zijn dus erg specifiek in wat we wel en niet willen volgen en zullen voornamelijk alleen naar dingen kijken wat ons ook echt interesseert.

Wanneer je beschikt over goede contentmarketing kun je zo goed mogelijk inspelen op de interesses van je doelgroep om waardevolle content te delen en zullen zij je dus eerder vinden en volgen.

Contentmarketing is geen reclame

Hoe tof het ook zou zijn dat door middel van goede contentmarketing mensen aankopen bij je zullen doen, is dit niet het hoofddoel van contentmarketing. Wanneer we reclame maken voor een bepaald product of dienst hebben we als doel om hiervan zo veel mogelijk te verkopen. Het doel van contentmarketing is om waardevolle en relevante content te delen met als gevolg dat jij als persoon of bedrijf wordt gezien als een deskundige of autoriteit binnen het vakgebied.

Je kunt misschien denken “als verkoop niet het doel is van contentmarketing, waarom zou ik daar dan geld en tijd insteken?”. Goede vraag! Contentmarketing zorgt ervoor dat jij langetermijnrelaties opbouwt met je (potentiële) klanten en meer naamsbekendheid zal genereren. Het plaatsen van een advertentie is van korte duur, maar het toepassen van goede contentmarketing is structureel.

De basis voor goede contentmarketing

Het inzetten van goede contentmarketing doe je door verschillende basisstappen uit te werken en deze vervolgens uit te breiden naar doelgerichte activiteiten. Om te beginnen kun je de volgende punten voor jezelf op papier zetten:

1. De basis

Bedenk waarom je aan de slag wilt gaan met contentmarketing en wat je er uiteindelijk mee wil bereiken. Kijk naar welke kansen er liggen voor je bedrijf en welke risico’s er op je pad naar succesvolle contentmarketing kunnen optreden.

2. Positionering

Als het goed is weet jij precies wat jij als ondernemer met je bedrijf wilt uitstralen, waar je bedrijf voor staat en wat het te bieden heeft. Stel voor jezelf vast wat jij precies wilt uitdragen, welk imago (potentiële) klanten van je bedrijf moeten krijgen en welke toon je aanslaat. Hoe ga je ervoor zorgen dat potentiële klanten direct je bedrijf herkennen en uiteindelijk over zullen gaan op aankopen?

3. Kanalen

Welke kanalen ga je inzetten om jouw doelgroep te bereiken? Zijn dit offline kanalen, online kanalen of misschien zelfs beide? Als je er nog niet zeker van bent welke kanalen het beste zijn voor je contentmarketing, raad ik je aan om eerst nog eens een goed doelgroeponderzoek te houden. Zodra je weet op welke kanalen je doelgroep actief is weet je zeker dat jij je contentmarketing op de juiste plekken inzet!

4. De Customer Journey

Leg voor jezelf vast welk aankoopproces je potentiële klanten moeten doorlopen. Bepaal welke informatie je in de verschillende fases geeft en zorg ervoor dat je potentiële klanten zo soepel mogelijk door het aankoopproces heen gaan. Denk hierbij ook aan het voorkomen van afhaakmomenten, bonussen voor het stimuleren van de aankoop en het geven van nuttige argumenten. Het aankoopproces is uiteindelijk erg belangrijk voor het opstellen van je contentkalender en het behalen van eerder opgestelde doelen.

Laat jezelf zien

Om als deskundige binnen je vakgebied gezien te willen worden is het belangrijk dat jij jezelf laat zien en horen. Geef bijvoorbeeld eens je mening of vraag om een mening via een blog en ga het gesprek aan. Laat zien waar je voor staat en ga afwijkende meningen niet uit de weg. Hier kun je zelfs van leren of mensen leren weer van jou. Zo maak je gelijk nieuwe connecties voor binnen je netwerk!

Up-to-date blijven

Het zal bijna vanzelfsprekend zijn dat je ook via online kanalen contentmarketing wilt inzetten. We merken zelf hoe snel de technieken, trends en topics veranderen op online kanalen en daarom is het een must om altijd up-to-date te blijven van deze nieuwe veranderingen en hierop ook in te spelen. Doordat we dagelijks zoveel te zien krijgen op social media willen we ook al heel snel iets anders zien en dat geldt ook voor de content die jij deelt via je bedrijf. Wees vernieuwend, origineel en persoonlijk!