Tips & Tricks voor het promoten van je blog op Instagram

Wekelijks delen we verschillende soorten content en maak je misschien zelfs al gebruik van Instagram Shopping en Instagram Reels! Om je content nog diverser te maken gaan we een nieuwe stap zetten, het schrijven en promoten van blogs via Instagram. Om je (potentiële) volgers kennis te laten maken met jou als ondernemer, je bedrijf/merk en je aanbod in diensten of producten zijn het delen van blogs een goede manier! Doe je dit al? Dan ben je goed op weg!

Het schrijven van blogs

Door blogs te schrijven en deze te delen kunnen je (potentiële) volgers jou of je bedrijf nog beter leren kennen en kun je je aanbod in diensten of producten op een indirecte manier promoten. Je kunt blogs schrijven over verschillende onderwerpen zoals, wie ben jij als ondernemer, het verhaal achter je bedrijf/merk, producten/diensten uitlichten of het delen van tips & tricks! Aan de hand van het onderwerp van je blog kun je in je blog je (potentiële) volgers ook doorsturen naar bijvoorbeeld je website, een training waarvoor zij zich in kunnen schrijven of een goed verkocht product.

Het promoten van je blog via Instagram

Heb je een blog geschreven? Super! Nu is het tijd om deze bekend te maken bij je (potentiële) volgers op Instagram. Het promoten van je blog via Instagram kan op verschillende manieren. Denk hierbij aan promoten via een bericht, een story of een Instagram Reel. We geven je graag een aantal tips & tricks hoe je dit het beste kunt doen:

1. Een foto van jezelf als visual content

Wanneer je een bericht of story plaatst is een sterke visual erg belangrijk. Dit trekt ten slotte als eerste de aandacht van je (potentiële) volgers. Het plaatsen van een foto van jezelf bij het promoten van je blog werkt misschien wel beter dan je denkt! De foto die je gebruikt bij het promoten van je blog hoeft niet altijd perse te maken te hebben met de inhoud van je blog. Kies je een foto van jezelf om te plaatsen voor het promoten van je blog? Let er dan wel op dat het geen selfie is maar een foto in influencer stijl. Denk hierbij aan een foto die iemand anders van jou heeft gemaakt met een leuke omgeving zoals onderstaande foto.

 

2. Een quote visual

Om meer diversiteit in je feed te creëren qua afbeeldingen is een visual met een quote erop ook erg leuk! Kies bijvoorbeeld een quote uit je blog of een inspirerende quote die aansluit op je blog. Maak met een leuk template die past bij je huisstijl de visual compleet en voila!

Extra tip: maak gemakkelijk verschillende templates via websites als Canva.com! Ben je hier nog niet mee bekend? lees dan ook even onze blog: Content maken voor non-designers .



Je kunt een quote visual ook op een hele andere manier insteken. In plaats van een template creëren en daar je quote inzetten kun je de quote ook in een mooi notitieboekje schrijven of op een mooi letterbord zetten. Maak hier een foto van met een mooie opzet en zo heb je een sfeerbeeld en quote visual in een!

3. Stel een vraag!

Betrek je (potentiële) volgers door engagement te gebruiken bij je posts. Stel ze een vraag om meer interactie te creëren. Schrijf je bijvoorbeeld een blog over het maken van doelstellingen voor ondernemers, dan kun je de vraag stellen: Welk doel heb jij als ondernemer? En schrijf verder over de inhoud van je blog in je geschreven content. Voor de visuele content kun je ook een mooie visual maken met een passend template en de vraag erin!

4. Maak gebruik van flatlays

Een flatlay is een foto die je van bovenaf maakt van allerlei spulletjes die bijvoorbeeld op een mooi kleed, vloer of bureau liggen. Dit is natuurlijk super leuk om te maken met spullen die passend zijn bij je blog! Het is belangrijk dat de flatlay met de verschillende spulletjes wel als een onderbouwing zijn voor het verhaal die je in je blog beschrijft. Een paar leuke ideeën voor een flatlay zijn:
– Een quote uit je blog geschreven in een notitieboekje op een mooi bureau.
– Een foto van je laptop, Ipad of telefoon met daarop je blog in beeld.
– Een product die direct linkt aan de inhoud van je blog met een mooie ondergrond.
– Zorg voor passende kleuren en voorwerpen die ook aansluiten op je huisstijl.

5. Instagram Story

Promoot je blog via een of meerdere Instagram Stories door ze een aantal voorproefjes en/of tips te geven die te maken hebben met je blog. Zorg ook bij Instagram Stories ervoor dat je een mooi template gebruikt in een passende huisstijl en dat je ze direct doorlinkt naar je blog. Mooie templates kun je gemakkelijk maken via Canva.com!

6. Plaats een Instagram Reel

Instagram Reel is nog een vrij nieuwe functie op Instagram en super leuk om in te zetten voor je bedrijf! Via een Instagram Reel kun je in een video gemixt met audio of muziek een korte boodschap doorgeven aan je (potentiële) volgers. Let hierbij wel op dat een video maximaal 15 seconde duurt en dat de boodschap over je blog gelijk duidelijk moet zijn.

Wil je meer weten over het gebruik maken van Instagram Reel? Lees dan onze blog: Wat is Instagram Reels en hoe zet je dit in voor je bedrijf?

Begin direct!

Zoals je leest zijn er genoeg manieren om op een leuke, diverse manier je blog te promoten via Instagram. Probeer de verschillende manieren uit en bekijk via Instagram Statistieken welke het meest effect hebben gehad. Zo weet je wat wel en minder goed werkt en waar je nog punten kunt verbeteren! Zorg er altijd voor dat je (potentiële) volgers altijd direct doorgelinkt worden naar je blog in welke content vorm dan ook en zet de link van je laatst geplaatste blog in de biografie van je bedrijfsprofiel. Succes!