arrow_drop_up arrow_drop_down
Aan de slag met Instagram Shopping voor je bedrijf
18 november 2020 

Aan de slag met Instagram Shopping voor je bedrijf

Al eerder kon je producten taggen in een geplaatst bericht waardoor mensen gelijk doorgelinkt worden naar je website om het desbetreffende product gelijk aan te schaffen. Instagram heeft deze functie uitgebreid met Instagram Shopping! Links in de biografie van je bedrijfsaccount om de verkoop van je producten te stimuleren zijn niet meer nodig. Tag het product in de afbeelding die je wil posten en het komt direct in Instagram Shopping te staan.

aan de slag met instagram shopping

Instagram Shopping instellen

Wanneer je nog geen gebruik maakt van Instagram Shopping leggen we je in een paar korte stappen uit hoe je dit kunt toevoegen aan je bedrijfsprofiel.

  1. Zorg er voor dat je de nieuwste update van Instagram hebt gedownload.
  2. Bij het instellen van Instagram Shopping zal je bedrijfsaccount eerst goedgekeurd moeten worden door Instagram. Dit kan soms enkele dagen duren. Wanneer het is goedgekeurd kun je producten gaan uitlichten via berichten en stories.
  3. Voordat je Instagram Shopping kunt inschakelen via de Instagram-app moet het instellen van Shopping op Instagram zijn voltooid.

Wanneer het inschakelen van Instagram Shopping is gelukt kun je aan de slag gaan met het uitlichten van producten. Dit doe je via de volgende stappen:

  1. Ga naar je bedrijfsprofiel en tik op de drie streepjes rechtsboven.
  2. Tik op instellingen en vervolgens op bedrijf.
  3. Wanneer je bedrijfsprofiel goedgekeurd is voor Instagram Shopping kun je tikken op winkelen.
  4. Tik op doorgaan en kies vervolgens de productcatalogus aan om aan je bedrijfsprofiel te koppelen. Wanneer dit is gelukt kun je op klaar tikken.

Het maken van een productfeed

Om een productfeed te creëren voor in het Instagram Winkeloverzicht zijn er een aantal belangrijke stappen. Een productfeed maak je aan via Facebook onder het kopje Bedrijfsmanager via middelen -> catalogi. Let er op dat de catalogus eigendom is van de bedrijfspagina en niet die van een externe partij zoals, een agency. Om zeker te weten dat de catalogus eigendom is van je bedrijfspagina kun je dit checken in de businessmanager bij catalogi en dan het kopje ‘Eigendom van’.

Bij het gebruik maken van product tagging is het belangrijk dat je duidelijke, mooie en sprekende afbeeldingen kiest die jouw product centraal zetten. Dit bepaald uiteindelijk ook de uitstraling van je productfeed. Hoe aantrekkelijker je productfeed eruit ziet, hoe beter!

Instagram Shopping inzetten voor je bedrijf

Product Tagging op Instagram

Het instellen van Instagram Shopping is gelukt, hoe nu verder? Je gaat aan de slag met Product Tagging. Dit houdt in dat je producten koppelt aan je content en geeft je (potentiële) volgers een seamless experience waarmee je ze aanzet tot aankoop. Wanneer je een product hebt getagd in een geplaatste story of bericht kunnen mensen gelijk doorklikken naar het product in je webshop.

Per afbeelding kunnen er maximaal 5 producten getagd worden. Wanneer je meerdere afbeeldingen als carrousel wil plaatsen kun je maximaal 20 producten taggen. Heb je in het verleden al een aantal berichten geplaatst waar je nu toch graag producten in wil taggen? Dan kun je deze berichten optimaliseren en er alsnog producten in taggen.

Aan de slag met Product Tagging

Om de echte eerste stap te zetten naar het gebruik maken van Instagram Shopping voor je bedrijf ga je nu een bericht plaatsen waarin je relevante producten tagged.

  1. Kies een goede afbeelding uit waarop je gekozen product staat afgebeeld. Dit kan een sfeerbeeld zijn of een afbeelding waarin het product centraal staat.
  2. Klik op de afbeelding en selecteer het product in de foto waaraan je de Product Tag wil koppelen.
  3. Vul de naam van het product in en doorzoek de productcatalogus die je eerder in je bedrijfsprofiel bij instellingen hebt geüpload.
  4. Klik op het product dat je wil taggen op de afbeelding en delen maar!

Het Instagram Shop Tabblad

Zodra je meer dan 9 shopping-posts hebt gedeeld op je bedrijfsprofiel krijg je een extra shop tabblad op je profiel te zien. Hierin zie je een overzicht van al je geplaatste shopping-posts. Het heeft dezelfde opmaak als je normale Instagram-feed en geeft een mooi, duidelijk overzicht.

Instagram winkel overzicht

Zodra je de nieuwste update van Instagram hebt geïnstalleerd, klik je onderaan op de zoekfunctie binnen Instagram. Je ziet dan vervolgens Winkel staan onder de zoekbalk. Wanneer je hierop klikt zie je een winkel overzicht van verschillende accounts die gerelateerd zijn aan jouw interesses en klikgedrag. Rechtsboven zie je drie streepjes staan waar je een keuzemenu binnen Instagram Shopping vindt. Hierin vind je de volgende opties:

  • Je kunt binnen Instagram Shopping een verlanglijstje maken met opgeslagen producten van verschillende accounts.
  • Onder het kopje Winkeloverzicht vind je de verschillende accounts die in combinatie met hun webshop producten aanbieden gebaseerd op jouw volgerslijst of interesses.
  • Onder keuze van de redactie vind je advertenties van verschillende accounts.
  • Het kopje Merkcollectie toont verschillende collecties van accounts/winkels aan die apart uitgelicht zijn.
  • Het kopje Gidsen toont verschillende onderwerpen, tips of aanbevolen producten.

De voordelen van Instagram Shopping voor je bedrijf

Naast het direct aanbieden van je producten via Instagram om (potentiële) volgers aan te zetten tot aankoop zijn er nog een aantal grote voordelen! Je laat als bedrijf zien dat je innoverend bent, online op verschillende kanalen bereikbaar bent en je biedt afwisselende content aan. Daarnaast kun jij meer inzicht krijgen in het online gedrag van je (potentiële) volgers. Zo kun je zien hoe vaak er op een product is geklikt met Product Tagging via de statistieken op de Instagram-app. Via de statistieken zie je in hoe groot het bereik is, welke productafbeeldingen populair zijn en welke juist minder populair zijn. Door het online gedrag van je (potentiële) volgers in de gaten te houden kun je goed inspelen op hun behoeftes. Wanneer je dit onder de knie hebt kun je meer verkoop genereren en een groter bereik behalen!

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haat passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen.
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies