Verbeter je Instagram Strategie met het juiste inzicht
13 januari 2021 

Verbeter je Instagram Strategie met het juiste inzicht

Het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Instagram en het plaatsen van content kunnen we inmiddels. Het doel met je bedrijfsprofiel op Instagram zal voornamelijk zijn dat je meer naamsbekendheid en een groter bereik wil genereren. Dit kun je bereiken door verschillende dingen. Denk hierbij aan, het plaatsen van relevante en leuke content, het gebruik maken van hashtags, Instagram Shopping en Instagram Reels. Super leuk als je dit al doet of gaat doen! Nu een stapje verder namelijk, het bekijken van je Instagram Statistieken!

Waarom Instagram Statistieken?

Met Instagram Statistieken kun je precies zien welke geplaatste content effectief zijn en welke iets minder. Zo heb je inzicht op wat voor soort content je (potentiële) volgers het meest aantrekt met als gevolg dat je hier goed op kunt inspelen. Wanneer je goed gebruik maakt van je Instagram Statistieken kun je kijken naar een goede Instagram Strategie met als uitkomst dat je Instagram Bedrijfsprofiel zal gaan groeien! Via Instagram Statistieken leer je de  juiste Instagram Strategie te vinden en je zult je doelgroep beter leren kennen!

Welke Instagram Statistieken zijn belangrijk?

Zodra je een Instagram Bedrijfsprofiel hebt krijg je direct toegang tot je Instagram Statistieken. Om een goed inzicht te krijgen op deze statistieken is het belangrijk om voor jezelf op te schrijven wat je doel is met je Instagram Bedrijfsprofiel, hoe je kunt blijven groeien en welke content het meest effectief is.

Je Instagram Statistieken laten veel verschillende soorten cijfers zien. Het is belangrijk om jezelf af te vragen waarom sommige cijfers beter zijn dan andere cijfers. Door hier onderzoek naar te doen weet je welke content effectief is voor je doelgroep en ben je weer een stapje dichterbij een goede Instagram Strategie. Om het succes van je Instagram Bedrijfsprofiel te verbeteren is het belangrijk om te kijken naar het aantal volgers, likes en engagement.

Een belangrijke statistiek om naar te kijken is het aantal ‘profielbezoeken’. Deze cijfers vind in je Instagram Statistieken onder het kopje ‘activiteit’. Het aantal profielbezoeken laat zien hoeveel potentiële volgers jij nog kunt bereiken. Om je bedrijfsprofiel beter te laten groeien is de statistiek ‘groei’ ook erg belangrijk. Hier is het goed om te kijken naar je totaal aantal volgers per week (gemiddeld) en je totale bereik per bericht (gemiddeld). Zie je dat in deze statistiek het aantal volgers/bereik voor een bericht vooruit is gegaan? Onderzoek dan waarom het bij andere berichten niet is gebeurd. Zo weet je wat voor soort content effectief is en welke minder.

Last but not least, je bericht statistieken. Hier kun je een overzicht vinden van je meest succesvolle berichten, gesorteerd naar de doelstellingen die je per bericht hebt gekozen. Je kunt dit vinden via de volgende stappen:


Verbeter je Instagram strategie

– Ga naar je bedrijfsprofiel
– Klik op ‘Instellingen’
– Blijf bij ‘Inhoud’ en klik op ‘Alles weergeven’
– Selecteer bovenin het type bericht, de periode en het doel

Zodra je dit hebt gedaan kun je selecteren op bereik, likes, reacties, profielbezoeken, opgeslagen en deelacties. Super relevant en handig om dit in te kunnen zien wanneer onderzoek doet naar het effect van je content!

Check je Instagram Statistieken wekelijks

Als tip geef ik je graag mee dat het goed is om zeker 1x in de week je Instagram Statistieken te bekijken. Om gericht te kijken naar relevante cijfers is het goed om de volgende statistieken te blijven checken:

– Totaal aantal volgers
– Aantal ontvolgers
– Aantal nieuwe volgers
– Aantal berichten
– Totaal bereikte accounts
– Totaal aantal weergaven (van je stories en berichten)
– Totaal aantal interacties
– Aantal kliks naar je website
– Aantal profielbezoeken

Zodra je de cijfers van bovenstaande statistieken in de gaten houdt en je je Instagram doelstellingen voor ogen houdt ben je op een eenvoudige manier al een hele stap vooruit!

Een goede Instagram Strategie via Instagram Statistieken

Je weet nu welke statistieken binnen je Instagram Bedrijfsprofiel belangrijk zijn en dat het goed is om deze wekelijks te checken. Om een goed overzicht te behouden van alle cijfers kun je deze bijhouden in een excel bestand, zodat je precies kunt zien of je bedrijfsprofiel een stijgende lijn maakt of een dalende lijn. Kijk niet alleen naar je geplaatste content met positieve cijfers maar, ook die met negatieve cijfers. Onderzoek welke content effectief is en welke content juist niet. Maak gebruik van dit inzicht en speel hier verder op in! Wil je een kleine stap terug doen en eerst kijken naar hoe je meer engagement kunt creëren op je Instagram Bedrijfsprofiel? Lees dan onze blog Meer engagement op Instagram?.

Wanneer je net bent begonnen met het opzetten van je Instagram Bedrijfsprofiel is het juist een goed en leuk moment om te experimenteren met je content! Plaats een aantal keer per week verschillende soorten content met verschillende doelen en kijk na een aantal weken welke berichten een goed effect hebben gehad op je cijfers. Het vinden van de juiste strategie krijg je niet door er over na te gaan denken, maar het gewoon te doen!

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haat passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen.
Reactie plaatsen