De must haves bij het opbouwen van een website/webshop
03 maart 2021 

De must haves bij het opbouwen van een website/webshop

Het opbouwen van een website of webshop lijkt soms moeilijker te zijn dan het lijkt. Met je website of webshop wil jij het imago van je bedrijf en je producten/diensten zo goed mogelijk over laten komen bij (potentiële) klanten. De onbewuste eisen die een (potentiële) klant stelt aan je website/webshop zijn tegenwoordig erg hoog en wanneer deze niet voldoen wordt er al snel afgehaakt. Om je hierbij een handje te helpen vertel ik je graag de must haves die jouw website of webshop moet hebben! 

Je logo

Zorg ervoor dat je logo clickable is en dat mensen altijd weer terecht komen op de homepage wanneer zij hier op klikken. Zet je logo altijd goed zichtbaar op je website zoals links bovenin de hoek.

Payoff

Dit is een soort intro tekst die als eerste verschijnt op je website. In dit stuk tekst kun je kort vertellen waar jij en je bedrijf voor staan, wat het specialisme is of waarom er bij jou producten gekocht moeten worden. Het geeft een eerste indruk van je business en je kunt het zien als een soort uitnodiging aan je (potentiële) klanten!

‘Over ons’

Voeg een aparte pagina op je website toe met bijvoorbeeld de titel ‘Over ons’ waarin website bezoekers meer kunnen lezen over jou en je bedrijf. Hierin kun je bijvoorbeeld vertellen over hoe het bedrijf is begonnen, wat de missie en visie is en wat jij hen te bieden hebt. Door dit te doen kun je een stukje persoonlijkheid, transparantie en vertrouwen meer naar voren laten komen. 

Een duidelijke huisstijl

Bedenk wat en hoe jij het imago van je bedrijf wil uitstralen. Kies een passende huisstijl met de juiste kleuren en lettertypes en laat deze op elk kanaal waar jij op actief bent terugkomen. Dit zorgt voor herkenbaarheid en het laat zien dat jij anders bent dan je concurrent!

Contactgegevens

Om het vertrouwen met je (potentiële) klanten op te bouwen zijn contactgegevens een echte must haves. Aan de hand van hoe groot je bedrijf is zijn deze contactgegevens van de klantenservice of van jou zelf, zodat klanten contact met je kunnen opnemen wanneer zij vragen of klachten hebben. Zorg ervoor dat de contactgegevens makkelijk te vinden zijn. Vaak staat er in de menubalk een apart kopje met ‘Contact’ en staan ze ook helemaal onderaan de pagina. 

Hoofdnavigatie

Dit is de menubalk waarmee er makkelijk door je website/webshop genavigeerd kan worden. Aan de menubalk kun je ook subpagina’s toevoegen wanneer je bijvoorbeeld meerdere productgroepen hebt of verschillende trainingen aanbiedt.

Zoekfunctie

Om het je websitebezoekers nog gemakkelijker te maken kun je een zoekfunctie toevoegen waarmee zij sneller een bepaald product kunnen vinden. Om meer inzicht te krijgen op wat je websitebezoekers doen zou je de ingevoerde zoekopdrachten kunnen koppelen aan Google Analytics. Hierdoor kun je precies zien naar welke producten veel wordt gezocht. Hier kun je later weer op inspelen met bijvoorbeeld aanbiedingen en advertenties. 

Winkelwagen

Wanneer je producten verkoopt kunnen je klanten via een winkelwagen gemakkelijk de totale kosten bekijken en doorgaan naar afrekenen.

Lead magnet

Verleen jij diensten of verkoop je producten waarbij je makkelijk een gratis “voorproefje” kunt geven door bijvoorbeeld een consult een sample? Maak gebruik van gratis weggevers als lead magnet om je klantenbestand te vergroten! Bij het verlenen van diensten kun je dit doen door gratis E-books of webinars weg te geven als voorproefje van je betaalde diensten. Hiermee laat jij je potentiële klanten kennis maken met je aanbod en doordat zij hun e-mail moeten achterlaten om het de gratis weggever te ontvangen, breid je gelijk je klantenbestand uit! Je klantenbestand kun jij vervolgens inzetten voor e-mailmarketing waaruit je weer nieuwe klanten kunt halen.

Nieuwsbrief

Zorg ervoor dat (potentiële) klanten zich altijd kunnen inschrijven voor een nieuwsbrief. Hiermee kun jij niet gemakkelijk je klantenbestand uitbreiden, maar ze ook op de hoogte houden van je nieuwste producten/diensten en eventueel aanbiedingen.

Betaal- en verzendmethoden

Laat altijd duidelijk zien waarmee klanten kunnen betalen als zij een product willen bestellen. Kunnen ze met iDeal betalen, creditcard of misschien zelfs met Afterpay? Daarnaast is het weergeven van de verzending en verzendkosten ook erg belangrijk. De gemiddelde webshopper maakt binnen een paar seconde cruciale keuzes en de betaal- en verzendmogelijkheden zijn hierbij van fundamenteel belang.

Keurmerken

Door een keurmerk te verkrijgen van bijvoorbeeld Thuiswinkel waarborg geef jij je (potentiële) klanten de bevestiging dat jij als bedrijf te vertrouwen bent. Om een keurmerk te krijgen zul je aan bepaalde eisen moeten voldoen en dit zal wat geld en tijd kosten, maar zie het als een investering!

Algemene voorwaarden

Het opstellen van algemene voorwaarden bij je webshop is erg belangrijk. Denk hierbij aan betaling, retournering, verzendkosten, garantie en de aansprakelijkheid. In de algemene voorwaarden staan de bedrijfsgegevens zoals het KvK-nummer, Vestigings-, correspondentie- en e-mailadres en Btw-identificatienummer. Daarnaast kan de klant ook alles tot in detail terugvinden over bijvoorbeeld de werkwijze van retourzendingen, eventuele uitzonderingen en andere belangrijke zaken.

Zorg ervoor dat de klant pas een aankoop kan afronden wanneer er een vinkje is gezet bij de verklaring dat hij/zij akkoord gaat met jouw algemene voorwaarden.

Links naar je social media

Om meer bereik te krijgen op je social media bedrijfspagina’s  is het belangrijk dat jij op je website/webshop laat zien dat ze je ook daarop kunnen volgen. Weergeef bijvoorbeeld onderaan je pagina de icoontjes van de social media kanalen waarop jij met je bedrijf actief bent. Koppel deze icoontjes ook aan je pagina’s door er een link aan toe te voegen, zodat je websitebezoekers direct bij je social media pagina uitkomen wanneer zij hierop klikken.

Voorbeeld:
Het opbouwen van een website/webshop


Heb je hulp nodig bij het opzetten van een goede website? Laten we in contact komen!

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haat passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen.
Reactie plaatsen