Hoe schrijf je een strategisch marketingplan?
29 september 2020 

Hoe schrijf je een strategisch marketingplan?

Het Een marketingplan is de basis van hoe jij gaat inspelen op de behoeften van je (potentiële) klanten en hierbij verdiep je je in de markt waar jouw onderneming zich in bevindt, je doelgroep en welke doelen je wilt opstellen. Het verschil tussen een marketingplan en een strategisch marketingplan is dat een strategisch marketingplan wordt geschreven voor een langere termijn en is erg gericht op het realiseren van doelen. Een strategisch marketingplan schrijf je door middel van de volgende stappen uit te werken.

1. De uitgangspositie

Wanneer je begint met het uitwerken van je strategisch marketingplan is het belangrijk om te weten wat je precies wil bereiken met het plan. Wil je het schrijven voor je gehele onderneming of voor een specifiek deel binnen je onderneming? Zijn er problemen binnen je onderneming die je graag opgelost wil hebben of wil je gaan kijken hoe je kunt inspelen op nieuwe trends binnen de markt om zo bepaalde doeleinden te bereiken? Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt welke doeleinden je met het plan wil bereiken kun je gaan beginnen!

2. Kansen en bedreigen

Analyseer welke kansen en bedreigen er binnen de markt waarin jouw onderneming zich bevindt spelen. Dit kun je doen door middel van verschillende marketingmodellen zoals de DESTEP, ABCD model of het vijf krachten model volgens Porter. Je maakt een externe analyse van factoren uit de markt die invloed hebben op je bedrijf. Dit kunnen zowel kansen zijn waar je op in kunt spelen of bedreigingen waarbij je kunt kijken hoe dingen voorkomen kunnen worden.

3. Sterktes en zwaktes

Je gaat kijken naar de sterke en zwakke punten binnen je bedrijf. Door middel van verschillende analyses zoals de organisatie analyse, marketing analyse en financiële analyse kom je er achter wat sterke punten binnen je onderneming zijn en waar eventueel nog aan wat gedaan kan worden. Je maakt een interne analyse van jouw onderneming om zo meer overzicht te krijgen en hoe de sterke en zwakke punten eventueel kunnen inspelen op kansen en bedreigingen.

4. Confrontatie

Om een geschikte marketingstrategie te kiezen kun je gebruik maken van de confrontatiematrix. Het maken van een goede confrontatiematrix kun je lezen in een van onze andere blogs “Wat is een SWOT analyse?”. Bij de confrontatie ga je verschillende vragen beantwoorden zoals, is het haalbaar om bedreigingen tegen te gaan met de sterktes binnen mijn onderneming? Of kan ik de zwaktes binnen mijn onderneming benutten door in te spelen op kansen?

5. Kijken naar oplossingen

Wanneer je onderzoek hebt gedaan naar wat wel en beter niet kan door middel van een confrontatiematrix is het tijd om te kijken naar oplossingen. Voor een algemeen marketingprobleem is het goed om de tijd te nemen voor een uitgebreide brainstormsessie. Met behulp van een Ansoff matrix kun je een keuze maken uit een specifieke strategie. De Ansoff matrix heeft 4 verschillende richtingen die je kunt toepassen:

  • Marktpenetratie (bestaande markt, bestaande producten)
  • Productontwikkeling (bestaande markt, nieuwe producten)
  • Marktontwikkeling (nieuwe markten, bestaande producten)
  • Diversificatie (nieuwe markten, nieuwe producten)

Wanneer je een van deze richtingen hebt gekozen zal dit je helpen bij de besluitvorming over benodigde acties.

De marketingmix

De marketingmix bestaat uit verschillende instrumenten die je kunt gebruiken voor het invullen van je marketingstrategie. Het bestaat over het algemeen uit de 4 of 5 P’s zoals, product, prijs, promotie, plaats en eventueel personeel.

  • Product: Denk hierbij aan wat de afnemer koopt, wat is de verpakking, wat voor kwaliteit heeft het product en welke extra service wordt er eventueel bijgegeven zoals, gratis bezorging.
  • Prijs: Welke prijs hanteer je voor je producten en geef je eventueel korting?
  • Promotie: Hoe presenteer je het product naar je doelgroep? Ga je gebruik maken van speciale actief of public relations?
  • Plaats: Waar ga je de producten verkopen en via welk distributiekanaal komt het product op de juiste plek terecht?

De marketingmix is een klein onderdeel van je strategisch marketingplan, waarmee je alles binnen je onderneming en wat je aanbiedt duidelijk in kaart brengt en hoe je dit weer kunt toepassen in combinatie met verschillende strategieën.

Je strategisch marketingplan

Nu je voorgaande stappen hebt gevolgd en hebt uitgewerkt heb je een goed overzicht van welke stappen je moet volgen en wat daarbij komt kijken. Je weet nu waar de sterktes binnen je onderneming liggen. Op welke kansen je kunt inspelen en welke risico’s er op de weg liggen. Je weet welke strategie je hiervoor het beste kunt gebruiken op lange termijn.

Zou je graag meer ondersteuning willen op het gebied van online marketing of hulp bij het kiezen van de juiste strategieën om je doeleinden te behalen? Op onze website vind je verschillende online cursussen die je volledig zelf kunt doen en inplannen wanneer jou het uitkomt of neem gerust contact met ons op om samen te kijken naar wat jij nodig hebt voor je onderneming!

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haat passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen.
Reactie plaatsen