Hoe zet je TikTok in voor jouw bedrijf?
27 juli 2020 
in TikTok

Hoe zet je TikTok in voor jouw bedrijf?

We hebben er waarschijnlijk allemaal wel eens van gehoord: TikTok. De app wordt steeds populairder, vooral onder jongeren. Maar wat is TikTok nou precies, en hoe kun je deze app inzetten voor jouw bedrijf? We leggen je alles uit in deze blog!

Wat is TikTok?

TikTok is een Social media netwerk dat zich vooral richt op video content. TikTok is afkomstig van de app Musical.ly. Op deze app kunnen mensen video’s plaatsen die tussen de 15 seconde en een minuut lang zijn. Dit zijn vaak video’s met muziek op de achtergrond.

Veel voorkomende content op TikTok zijn “Lip-sync” video’s. In die video’s playbacken mensen mee met de muziek op de achtergrond. Vaak wordt daar ook bij gedanst. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van “challenges”. Daarbij dagen mensen elkaar uit om mee te doen aan een bepaalde opdracht. Meestal dagen ze elkaar uit door middel van hashtags.

Hoe werkt het?

Op het moment dat je de app hebt gedownload, kan je beginnen met het aanmaken van een account. Op het moment dat je alleen video’s wilt bekijken heb je geen account nodig, maar voor het maken van content is het aanmaken van een account verplicht.

Wanneer je de app opent krijg je gelijk in full screen video content te zien. Dit beginscherm is onderverdeeld in Volgend en Voor jou (for you page). Op de volgend pagina zie je alles van de mensen die jij volgt, en op de voor jou pagina zie je alle content. Welke video’s je te zien krijgt hangt af van welke video’s en categorieën je al hebt bekeken.

Je kan ook liken en reageren op de video’s die je te zien krijgt. Je liked een video op het moment dat je op het hartje aan de rechterkant klikt. Als je op het icoontje daar onder klikt kun je reageren onder de video. Het pijltje rechts in beeld is bedoeld om de video te delen via bijvoorbeeld: Whatsapp, snapchat of Instagram.

Video’s maken en uploaden

Met het ‘+’ icoontje onderin beeld kan jij video’s opnemen en uploaden. Na het uploaden of opnemen van jouw video kan je gebruik maken van filters en effecten. Denk daarbij aan beauty filters, een timer, een snelheidsfilter of een kleurenfilter.

Naast alle filters en effecten heb je ook nog de muziek. Op het moment dat je een video gaat maken, vind je bovenin een muzieknoot met ‘geluiden’. Hier kan je de muziek voor jouw video kiezen. Deze muziek voeg je dan toe aan de clip, en loopt door op de achtergrond.

Hoe kun je TikTok inzetten voor je bedrijf?

Op TikTok gaat het vooral om plezier en creativiteit. Jouw video’s hoeven niet van hoge kwaliteit te zijn, en zijn dus makkelijk zelf in elkaar te zetten. Probeer bijvoorbeeld eens verschillende manieren om jouw producten te promoten. Op het moment dat jij jouw video’s luchtig houdt, zullen mensen dat leuker vinden dat een volledig in scene gezet filmpje. Hou dus in gedachte dat jouw content niet perfect hoeft te zijn.

Ook kunnen hashtags erg belangrijk zijn. De hashtags onder jouw video zorgen namelijk voor meer bereik en naamsbekendheid. Denk dus goed na over de hashtags die jij gaat gebruiken.

Content Ideeën

Op het moment dat je begint met TikTok kan het lastig zijn om content te bedenken. Je hoeft natuurlijk niet gelijk te gaan dansen en playbacken als dit niet bij jouw bedrijf past. Er zijn namelijk genoeg andere opties die eventueel wel wat voor jouw bedrijf kunnen zijn.

Instagram Stories hergebruiken:

Op het moment dat je niet zo goed weet wat je moet plaatsen op TikTok, kan het plaatsen van je Instagram Stories een goed begin zijn. Denk bijvoorbeeld aan korte video’s achter de schermen, of een video van jouw producten

Deel je kennis:

TikTok is er niet alleen maar om op te dansen en te playbacken. Het kan ook een goede stap zijn om als bedrijf zijnde jouw kennis te gaan delen met jouw volgers. Vertel ze bijvoorbeeld over jouw producten, diensten of over je bedrijf.

Kortom er liggen dus veel mogelijkheden voor jouw bedrijf op TikTok. Van het laten zien van je producten tot het delen van jouw kennis. Probeer het gewoon eens uit, veel succes!

Over de schrijver
Francina is al ruim 30 jaar ondernemer in hart en nieren. Altijd was zij bezig om te bedenken hoe ze geld kon verdienen en hoe ze een business kon opzetten. Zelfs toen ze een jaar of 5 was. Francina is een ondernemer in hart en nieren. Ondernemen is haat passie en zit in haar bloed! Ze houdt van het spel en van creëren en houdt van winnen! Dat heeft haar geen windeieren gelegd! Op dit moment heeft Francina 2 succesvolle businesses die er voor zorgen dat zij haar allermooiste leven ooit kan leiden. Dat is waarom zij ondernemers inspireert dat ook te doen.
Reactie plaatsen