We zien steeds vaker dat bedrijven via hun website een pop-up laten verschijnen waarin staat dat je GRATIS iets kunt krijgen. Als ondernemer zul je vaak op websites terecht komen die jou nuttige informatie bieden voor je bedrijf of voor jou als ondernemer. Op deze websites worden vooral gratis e-books of cursussen aangeboden waarin jij geïnteresseerd kunt zijn. Het enige wat jij hoeft te doen is je e-mail opgeven en voila je hebt een gratis weggever ontvangen! Als gevolg hiervan sta jij in de e-maillijst van dit bedrijf en zul je daarna regelmatig e-mails ontvangen met nieuws, aanbiedingen en andere informatieve onderwerpen. Je kunt je uiteraard altijd gemakkelijk uitschrijven wanneer je deze e-mails niet meer wilt ontvangen! Maar waarom worden ons gratis weggevers aangeboden?
Wat doet het woord gratis met ons?
Om je (potentiële) klanten iets nieuws aan te bieden heb je er voor gekozen om gratis iets aan te bieden. Het woord ‘gratis’ maakt mensen niet alleen nieuwsgieriger omdat het geen geld kost, maar ook omdat het een emotionele trigger is. Je wilt bijvoorbeeld iets online bestellen en vanaf 25 euro is de bezorging gratis. Het product wat je wil kopen is 20 euro en met verzendkosten erbij kom je uiteindelijk ook rond een bedrag uit van 25 euro. Hoe groot is dan de neiging om er toch iets bij te kopen, zodat je die gratis bezorging hebt? Best groot toch! Hiermee is het hen ook gelukt om jou een extra aankoop te laten doen. Het woord ‘gratis’ is voor ons dus al een grote trigger om over te gaan op actie.
Waarom een gratis weggever?
De twee voornaamste redenen om gratis weggevers aan te bieden zijn om de e-maillijst van je bedrijf te vergroten en om (potentiële) klanten een voorproefje te geven van jou aangeboden producten en/of diensten. Hiermee laat je je (potentiële) klanten als het ware kennis maken met jouw bedrijf en aanbod.
Op het moment dat je e-maillijst zich aan het uitbreiden is, kun je ook gebruik gaan maken van e-mailmarketing. Door e-mailmarketing kun je op eenvoudige manier verbinding maken met je doelgroep. Via deze weg kun je ook gelijk producten of diensten promoten. De mensen die hun e-mail hebben opgegeven op je website zijn overigens een specifieke doelgroep, omdat zij laten zien dat ze geïnteresseerd zijn in je aanbod. Je kunt hierdoor eenvoudig en gericht adverteren!
Wat bieden gratis weggevers jou als ondernemer?
Door gratis weggevers aan te bieden zoals, gratis cursussen of gratis e-books geef jij je (potentiële) klanten een voorproefje van je aanbod in producten en/of diensten. De mensen die geïnteresseerd zijn in de gratis weggevers zijn ook gelijk een specifieke doelgroep. Nadat zij een gratis weggever hebben ontvangen zullen zij ook geïnteresseerd zijn in andere producten en diensten die jij als bedrijf te bieden hebt. Zoals eerder genoemd kun je ook goed gebruiken maken van e-mailmarketing via je e-maillijst.
Met gratis weggevers kun je ook testen of nieuwe producten in de smaak zullen vallen. Wanneer mensen hun e-mail opgeven om de gratis weggever te ontvangen weet je ook gelijk dat er vraag naar is. Wanneer bijvoorbeeld een gratis e-book over de basis van online marketing vaak wordt gedownload kun je dit verder uitbreiden naar een betaald product. Denk hierbij aan een betaalde, uitgebreide cursus waar mensen nog meer handige informatie kunnen ontvangen over online marketing. Dit kun je dan gelijk promoten via e-mailmarketing, super handig!
Hoe zorg ik ervoor dat mijn gratis weggever opvalt?
Wanneer je een gratis weggever wilt aanbieden aan de bezoeker van je website is het belangrijk dat dit op een goede, opvallende manier wordt gedaan. Een gratis weggever komt vaak in beeld in de vorm van een pop up. Er komt dan groot in beeld te staan wat de gratis weggever is, wat dit inhoudt en hoe je deze kunt ontvangen. Voor een gratis weggever wordt vaak je e-mail gevraagd en deze kun je dan ook direct invullen.
De pagina waarop deze pop up tevoorschijn komt noemen we een opt-in pagina. Dit is de pagina van de website waarop jij je gegevens kunt achterlaten. Hier wordt meestal gevraagd naar je naam en e-mailadres. Dankzij een opt-in pagina kan er ook gebruik worden gemaakt van e-mailmarketing. Het is belangrijk om jouw gratis weggever op te laten vallen door een goede opt-in pagina. Hiermee kun je zoveel mogelijk gegevens verzamelen voor een uitgebreide e-maillijst. Een voorbeeld van een opt-in pagina vind je HIER.
Heb je nog geen opt-in pagina op je website? In ons blog “Wat is een opt-in pagina en waar gebruik je het voor?” geven we tips en informatie voor het maken van een goede opt-in pagina!
Het aanbieden van gratis weggevers heeft dus meerdere voordelen voor zowel jou als ondernemer als voor je (potentiële) klanten. Zorg ervoor dat je gratis weggever een voorproefje is van iets groters en zet je e-maillijst gelijk in voor je e-mailmarketing. Let’s do this!