Sinds augustus heeft Instagram een nieuwe functie toegevoegd, Instagram Reels. Deze functionaliteit binnen Instagram komt overeen met de app TikTok. Instagram Reels bied je de mogelijkheid om video’s met muziek op te nemen en deze vervolgens te delen met je (potentiële) volgers. Je gemaakte Reels kunnen worden vertoond in het Explore gedeelte van Instagram. Met deze nieuwe functie kun je op een hele leuke en innovatieve manier je bedrijf of merk en je aanbod in diensten/producten promoten!
Wat is Instagram Reels?
Instagram Reels geeft je de mogelijkheid om korte video’s van maximaal 15 seconden te maken gemixt met muziek of audio om deze vervolgens op je Instagram pagina te delen. Je kunt een Instagram Reel delen op je profiel onder het tabblad ‘Reels’, op je Instagram story of direct sturen naar je volgers. Wanneer je een Instagram Reel hebt geplaatst verschijnt deze ook in Instagram Discover. Hier vind je video’s die snel en vaak bekeken worden en hiermee een groot bereik hebben.
Instagram Reels functies
Naast het maken van een video gemixt met muziek of audio zijn er nog een aantal functies om je Instagram Reel nog toffer te maken!
- Voeg eerder opgenomen video’s toe om meerdere video’s met elkaar te kunnen combineren in 1 korte video.
- Versnel of vertraag je video’s.
- Voeg hashtags toe zodat je Instagram Reels sneller vindbaar zijn. Denk hierbij aan vaste hashtags die je bedrijf of merk promoten en relevante hashtags die de inhoud van je video beschrijven.
- Voeg AR-filters toe. Een Instagram AR-filter is een soort digitale masker die bepaalde objecten aan je beeld toevoegen. Je mengt als het ware de echte wereld met de digitale wereld. Denk hierbij aan filters waardoor je bijvoorbeeld een kleurrijke omgeving creëert en er zijn zelfs filters die jou een hele andere look geven!
- Zet muziek of een audio onder je video ter ondersteuning van je boodschap. Zo kun je meer diepgang en emotie overbrengen naar je (potentiële) volgers.
- Voeg objecten toe uit vorige Reels. Zo kun je een doorlopend verhaal creëren via korte video’s of een terugkoppeling geven aan een eerder geplaatste Reel.
- Gebruik een timer waarmee er wordt afgeteld totdat de video automatisch wordt opgenomen. Super handig als je alleen bent en toch graag een Instagram Reel wil opnemen!
De voordelen van Instagram Reels
Eerder hebben we in onze blog ‘in 5 goede stappen een video strategie’ vertelt hoe je video marketing kunt inzetten voor je bedrijf en waarom dit anno 2020 zo belangrijk is. Instagram Reels is hier een mooie aanvulling op! Met Instagram Reels kun jij in korte video’s je bedrijf/merk laten zien en je (potentiële) volgers aansporen tot actie ondernemen. Naast het promoten van je bedrijf/merk kun je natuurlijk ook je aanbod in producten of diensten laten zien en verwijs ze direct door naar je webshop. Naast dit grote voordeel van Instagram Reels zijn er ook nog andere voordelen aan deze super leuke functie:
Reels maken is laagdrempelig
Open Instagram, klik op camera linksboven, vervolgens klik je onderaan op reels en beginnen maar! Het maken van een Instagram Reel kun je binnen een korte tijd doen en is erg eenvoudig om te maken. Om het jezelf nog makkelijker te maken kun je van tevoren bedenken welke boodschap je wil overbrengen in je Reel, wat je wil laten zien en hoe je dit zo sterk mogelijk kan overbrengen naar je (potentiële) volgers.
Creëer een groot bereik
Heb je een openbaar bedrijfsprofiel? Top! Zodra je een Instagram Reel hebt gedeeld kan iedereen deze zien. Wanneer je goed inspeelt op de behoeftes van je doelgroep, een sterke video hebt en de juiste hashtags gebruikt zul je zien dat je via Instagram Reels weer een hele hoop nieuwe mensen zult bereiken.
Voorbeelden van Instagram Reels
Zet Instagram Reels in voor je bedrijf
Wees innovatief met je bedrijf en speel in op de nieuwste social media trends! Instagram Reels is hiervoor een goede optie en het kan er voor zorgen dat jij nog veel meer mensen bereikt. Door gebruik te maken van Instagram Reels zorg jij als bedrijf er voor dat je afwisselende content hebt en je kunt je doelgroep op een creatieve manier bereiken. Bedenk een goede videostrategie en zorg ervoor dat jouw boodschap binnen de 15 seconden van je Reel sterk overkomt bij je (potentiële) volgers.
Laat je doelgroep kennis maken met je bedrijf/merk en laat zien wat jij hen te bieden hebt. Dit kun je op vele verschillende manieren doen! Denk hierbij aan een kort maar krachtige boodschap overbrengen, een voorstelrondje, je nieuwste producten laten zien en misschien is het zelfs leuk om in thema’s te werken! Om inspiratie op te doen kun je kijken naar de Instagram Reels van andere personen of bedrijven die binnen dezelfde branche vallen en ga vervolgens aan de slag met een goede brainstormsessie.
Wil je graag meer gebruik maken van social media en de innoverende functies ervan voor je bedrijf, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Vraag een gratis strategiesessie aan, dan werken we samen aan een mooi doel voor jou en je bedrijf!