Een opt-in pagina is een pagina op een website waarop jij je gegevens kunt achterlaten. De bezoeker heeft op een opt-in pagina de keuze uit twee dingen: de website verlaten of zijn of haar gegevens achterlaten in het opt-in formulier. Vaak wordt er gevraagd naar een naam en e-mailadres.
Wanneer de bezoeker ervoor kiest om zijn of haar gegevens achter te laten kan er ook gebruik worden gemaakt van e-mailmarketing. Via een opt-in pagina kan er een klantenbestand opgebouwd worden en dit is erg makkelijk om (potentiële) klanten direct te bereiken via e-mailmarketing.
Een goede opt-in pagina
Wanneer je een opt-in pagina wilt maken is het belangrijk dat je rekening houdt met de volgende punten:
- Een duidelijke call to action knop. Deze moet direct de aandacht trekken van de bezoeker en zijn of haar interesse opwekken.
- Zorg ervoor dat er verder geen afleiding is op de pagina. Wanneer er te veel prikkels binnenkomen kan de bezoeker snel afhaken op de pagina, waardoor ze de pagina verlaten. Dit kan komen door onduidelijkheid en verwarring. Denk hierbij aan, advertenties, social media buttons, links naar andere advertenties, een footer of menubalk.
- Geen menubalk om terug te gaan naar bijvoorbeeld de home pagina of verder te gaan naar een andere pagina. Hierdoor geef je de bezoeker minder kans om snel van de opt-in pagina te gaan.
- Zorg voor een duidelijke headline (koptekst), zodat gelijk duidelijk is wat je doel/boodschap is.
- Wanneer de bezoeker zijn of haar gegevens heeft achtergelaten, zorg er dan voor dat dit de moeite waard was. Zorg ervoor dat je genoeg waarde weggeeft. Dit kan in de vorm van een gratis e-book, een proefperiode, een video training, noem maar op. Zo voorkom je dat mensen zich snel uitschrijven.
- Verplaats je in de bezoeker van je pagina. Welke dingen zou jij als bezoeker graag terug willen zien op een opt-in pagina en welke juist niet? Vind je het lastig om je in de bezoeker te verplaatsen, ga dan het gesprek met je klanten aan en stel hen vragen hierover. Zodat je met deze antwoorden je opt-in pagina kunt maken.
- Bedank de bezoeker wanneer hij of zij zich heeft ingeschreven voor een bepaald product of dienst. Hiermee laat je zien dat je de bezoeker waardeert. Bedanken doe je op een bedankpagina. Een bedankpagina heeft niet alleen de functie om te bedanken, maar ook om een upsell aan te bieden.
- Last but not least! Test je opt-in pagina totdat deze perfect verloopt. Check de pagina zowel op desktop als op mobiel. Is alles duidelijk te zijn op de pagina? Wordt je duidelijk doorverwezen en komen alle e-mails goed binnen in je klantenbestand (hoe je dit doet? Lees ons blog: Wat zijn de beste e-mailmarketing systemen? Vraag ook de mening van andere mensen. Zij kijken er vaak anders naar en zien vaak dingen die jou misschien nog niet op waren gevallen!
Voorbeelden opt-in pagina’s
Hoe krijg ik mensen naar mijn opt-in pagina?
Je hebt een goede opt-in pagina gemaakt en nu is de vraag, hoe krijg mensen op deze pagina? Door gebruik te maken van goede SEO zal jouw opt-in pagina snel bovenaan te komen staan wanneer mensen op Google naar bepaalde termen zoeken.
Daarnaast kun je er ook voor kiezen om te adverteren via Google Adwords of Facebook Advertising. Zo kun je precies alle statistieken bijhouden met belangrijke cijfers en zie je al snel wat er wel goed loopt of wat nog beter kan!
E-mailmarketing in combinatie met je opt-in pagina
Het doel van een opt-in pagina is het verzamelen van zoveel mogelijk e-mailadressen, om vervolgens goede e-mailmarketing in te kunnen zetten. E-mailmarketing is voor je business erg belangrijk en het is goed om daar ook je focus op te leggen. Mensen die in je klantenbestand staan met hun gegevens zijn geïnteresseerd in je producten en/of diensten. Wanneer je opt-in pagina op de juiste manier wordt ingezet zul je zien dat je e-mailinglijst zich snel uitbreidt.
Wanneer je een goede opt-in pagina hebt klaar staan is het belangrijk dat je ook een goed e-mailmarketing systeem hebt. Heb je deze nog niet? Dan raden wij Mailblue aan! MailBlue is een e-mail marketing software die er voor zorgt dat jouw e-mailmarketing krachtig en goed verloopt. Het is een gebruiksvriendelijk en makkelijk systeem en binnen 2 minuten heb jij je eerste mail al naar je klanten gestuurd!
Wanneer mensen zich inschrijven op onze opt-in pagina’s komen deze uiteraard gelijk in ons klantenbestand te staan via Mailblue. Hierdoor staan zij ook automatisch ingeschreven voor onze sales funnel, hoe handig!? Dat betekent dat zij ook gelijk e-books of online trainingen kunnen ontvangen om zo deze producten te promoten. Dit kan dankzij de automatisering voor marketingactiviteiten binnen Mailblue. Wil je meer weten over Mailblue? Lees dan onze blog “Onze ervaring met Mailblue”, hierin vertellen we je onze ervaring en alle mogelijkheden met dit handige e-mailmarketing systeem!
Wanneer je nog geen opt-in pagina hebt, is het belangrijk dat je bovenstaande tips meeneemt en let op eventuele valkuilen. Wanneer je een goede opt-in pagina hebt klaar staan, deze op de juiste manier promoot via SEO en/of advertenties en je de klantenrelaties goed blijft onderhouden, kan dit voor erg veel mooie uitkomsten zorgen! Denk na over het doel van je opt-in pagina en hoe je deze zo goed mogelijk kunt inzetten met daarbij het juiste e-mailmarketing systeem. Succes!